Facebook icon Youtube icon Tiktok icon Instagram icon

08.09.2024

Velotūrisms: Piedzīvojums uz diviem riteņiem! – Krišjānis

+19 attēli

Autors Krišjānis

No vienas dienas izbraucieniem līdz nedēļām gariem vairāku valstu braucieniem – ceļošana ar velosipēdu piedāvā unikālu iespēju izbaudīt dabu, apmeklēt mazāk zināmos galamērķus un pilnībā ienirt vietējā kultūrā! Brīvības un piedzīvojumu sajūtas ir garantētas neatkarīgi no izvēlētās distances un galamērķa!

Kāpēc izvēlēties velotūrismu pāri klasiskajam tūrismam?

Tā vietā, lai ātri pārvietotos no viena apskates objekta uz nākamo ar auto vai lidmašīnu, ceļošana ar velosipēdu ļauj pilnībā izbaudīt visu maršruta garumu un dod tev sajūtu ka patiešām esi bijis ceļojumā, nevis vienkārši apskatījis pāris intereses punktus. Velotūrisms iedod pilnīgas brīvības sajūtu, un sniedz tev milzīgu gandarījumu sasniedzot galamērķi,  par to ka esi mērojis maršrutu pats saviem spēkiem.

Šis relatīvi lēnais pārvietošanās temps sniedz iespēju redzēt, dzirdēt un sajust visu, ko visticamāk palaistu garām braucot ar mašīnu. Papildus tam tas ir izcils veids, kā uzturēt un uzlabot savu fizisko formu!

Kas nepieciešams, lai sāktu ceļot ar velosipēdu?

Pirmkārt – velosipēds. Nav vajadzīgs nekāds dārgs vai jaudīgs modelis kas būvēts lai sacenstos ‘Tour de France’. Galvenais lai velosipēds ripo uz priekšu un ir pietiekami ērts tev. Es, piemēram, vēl joprojām izmantoju savu kalnu velosipēdu kuru nopirku pirms vairāk kā 10 gadiem!

Otrkārt – motivācija. Velotūrismam nepieciešama gan mentāla, gan fiziska izturība.  Šis nav ceļošanas veids kas ir piemērots visiem, bet, ja tu meklē piedzīvojumu un vēlies sevi izaicināt – nav nekā labāka par šo!

Tas arī viss! Garākiem braucieniem būs nepieciešams arī ekipējums, bet lai sāktu doties vienas dienas garos izbraucienos pietiks arī ar ķiveri un ūdens pudeli! Daudzus iebiedē tas, ka viņiem liekas ka nav pietiekami labā fiziskā formā, lai ceļotu ar velosipēdu. Bet velotūrisma burvība ir tajā ka tu vari pielāgot distanci un tempu jebkuram spēju līmenim! Ja tev ir velosipēds un motivācija, tu vari sākt ar īsākām ekskursijām, un lēnām uzbūvēt izturību garākiem braucieniem.

 

Kā transportēt velosipēdu?

Bieži vien rodas situācijas, kur nāksies transportēt velosipēdu uz sākumu punktu un/vai no galamērķa uz mājām. Tāpēc aprakstīšu vairākas opcijas, kuras esmu iepriekš izmantojis.

Vilciens. Lielākajā daļā vilcienu ir opcija rezervēt bagāžas biļeti velosipēdam. Latvijas robežās visos pasažieru vilcienos var transportēt velosipēdu un velosipēdu vietu skaits nav uzskaitīts (izņemot vilcienu uz Viļņu, kur vietu skaits ir ierobežots). Citur Eiropā velosipēdu vietu skaits vilcienā ir limitēts un biļetes rekomendēju rezervēt laicīgi.

Autobuss. Daudzi starppilsētu autobusi ir aprīkoti ar velosipēdu turētājiem aizmugurē. Ja autobusam nav velosipēdu turētāja, var mēģināt sarunāt ar vadītāju par velosipēda novietošanu bagāžniekā, taču tas ne vienmēr izdosies. Rekomendēju sazināties ar autobusu kompāniju iepriekš un noskaidrot vai būs iespējams transportēt velosipēdu autobusā.

Lidmašīna. Lielākajā daļā aviokompāniju ir iespējams iegādāties “sporta ekipējuma” bagāžas biļeti. Tas parasti izmaksā aptuveni $40 – $60. Lai transportētu velosipēdu ar lidmašīnu to būs nepieciešams iepakot velosipēda kastē ar noņemtiem pedāļiem, pagrieztu stūri, un izpumpētām riepām. Šis nav mans iecienītākais veids kā transportēt velosipēdu jo pastāv risks, ka velosipēds tiks salauzts. Bet, ja nepieciešams transportēt velosipēdu pāri lielākām distancēm, tad šī paliek kā labākā opcija.

Prāmis. Manuprāt labāka alternatīva lidmašīnai, jo velosipēds nav jāizjauc. Visos prāmjos uz mašīnu klāja būs vieta kur novietot velosipēdu un nonākot otrā galā vari uzreiz turpināt ceļojumu. Tas ir ievērojami lēnāks transports nekā lidmašīna, taču izmaksu ziņā ir pielīdzināms un sagādās daudz mazāk galvassāpju.


Kā plānot ceļojumu?

Ceļojot ar velosipēdu vari sastapt visādus neparedzētus šķēršļus – vētras, mehāniskas problēmas, ceļa remontus, pretvēju… Līdz ar to nav ieteicams veidot pārlieku detalizētu plānu.

Jo garāks ceļojums, jo mazāk var izplānot. Divu dienu ceļojumā ar vienu nakšķņošanu var diezgan garantēti norezervēt naktsmītni un sarēķināt cik kilomtrus mērosi katrā no dienām, kur pusdienosi un vakariņosi utt. Vairāku nedēļu garā ceļojumā tu vari tikai aptuveni sarēķināt kur tu varētu būt. Kad esmu garākā tūrē es plānoju maksimums 1-2 dienas uz priekšu. Bieži vien es pat nesāku domāt par to kur nakšņošu līdz vēlai pēcpusdienai!

Atļauj vietu spontāniem līkumiem un pauzēm! Braucot ar velosipēdu tu garantēti sastapsi interesantus apskates objektus pa ceļam, vai vienkārši foršas vietas kur gribēsi iepauzēt uz pāris stundām (vai pat uz veselu dienu!). Tāpēc rekomendēju rēķināties ar lēnāku tempu, lai atļautu sev brīvību spontāni mainīt plānus.

Izvēlies sākuma punktu, gala punktu, un pāris interesantus apskates objektus pa ceļam. Sarēķini aptuveno maršruta distanci un norezervē transportu uz sākumu un no gala tā, lai relatīvī lēnā tempā varētu paspēt mērot šo distanci. Papēti vai ir pieejami īsceļi un vilcieni, ja nu ripojas lēnāk nekā paredzēts un jāpaspēj tikt līdz galapunktā norezervētajam transportam. Papēti vai ir kādi papildus apskates objekti, interesanti līkumi, vai citi veidi kā padarīt ceļojumu ilgāku, ja nu ripojas ātrāk nekā paredzēts.

Ceļošana ar velosipēdu ir piedzīvojums, un ir jāpieņem fakts, ka tu ne vienmēr varēsi visu izplānot sīkās detaļās. Aptuvens plāns ir noderīgs, bet jābūt gatavam to mainīt, lai līdz galam varētu izbaudīt patiesu velotūrismu!

Papildus resursi velotūrismam

cycle.travel – mājaslapa un aplikācija kurā var ērti izplānot gan īsus, gan garus maršrutus. Viņu kartē ir uzrādīti gandrīz visi veloceliņi un nacionālie/reģionālie velo maršruti. Šis ir mans visbiežāk izmantotais plānošanas rīks.

Komoot – Aplikācija kurā arī var plānot maršrutus un redzēt kādus maršrutus citi ir braukuši. Visbiežāk šo rīku izmantoju lai smeltos iedvesmu īsākiem izbraucieniem

Reddit.com/r/bicycletouring – aktīvs forums par velotūrismu. Ja tev ir jautājumi saistībā ar velotūrismu un nevari atrast atbildi meklējot internetā, tad šī ir vislabākā vieta kur jautāt!

Eurovelo.com – mājaslapa kur uzskaitīti velomaršruti Eiropā. Var lejuplādēt .gpx failus vai arī smelties iedvesmu nākamajam ceļojuma. Oficiāls EiroVelo maršruts gan negarantē, ka tur būs laba velosipēdu infrastruktūra. Kā piemēram, EV10 no Rīgas līdz Igaunijas robežai iet pa Tallinas šoseju…

Noslēgums

Velotūrisms ir aizraujošs ceļošanas veids, kas piedāvā unikālu pieredzi, brīvību un iespēju būt vienotam ar dabu. Tas ir piemērots gan piedzīvojumu meklētājiem, gan tiem, kas vēlas mierīgu un lēnu ceļošanu. Sākot ar labu plānošanu un piemērotu ekipējumu, ikviens var piedzīvot neaizmirstamus velo piedzīvojumus, kas atstāj patīkamas atmiņas uz ilgu laiku. Tāpēc, ja meklē jaunu ceļošanas veidu, dod velotūrismam iespēju!








Kas nepieciešams garākam ceļojumam?

Vairāku dienu (nedēļu, vai pat mēnešu) garam ceļojumam gan būs nepieciešams pamatīgāks ekipējums, lai varētu iepakot līdzi visu vajadzīgo. Šeit es aprakstīšu visu, kas man personīgi bija līdzi manā pēdējā velo tūrē – 1750km no Travemunde (Vācija) līdz Klaipēdai (Lietuva)


Ķivere – drošība ir pirmajā vietā!
Somas:
– Rāmja soma 4L (Frame bag)
– Stūres soma 4L (Handlebar bag)
– 2 x stūres somas (Stem bags)
– 2 x bagāžnieka somas 27L (Pannier bags)
– Augšējas trubas soma (Top tube bag)
– Sausā soma teltij 10L (Dry bag)


Apģērbs:
– 2 x velosipēdistu šorti
– 2 x merino vilnas t-krekli
– 2 x sporta zeķes
– 1 x cepure
– 1 x trubas šalle
– 1 x Merino vilnas džemperis
– 1 x Flīsa džemperis
– 3 x apakšbikses
– 1 x Sandales
– 1 x Altra lone peak 7 apavi
– 2 x sporta šorti
– 1 x garās treniņbikses
– 1 x dūnu jaka
– 2 x kokvilnas t-krekli
– 1 x lietus jaka
– 1 x peldšorti


Gulēšanai
– 2-vietīga telts
– Dūnu guļammaiss
– Piepūšams matracītis
– Piepūšams spilvens
– Termoveļa
– Merino vilnas zeķes
– Ausu aizbāžņi


Elektronika:
– Telefons
– 20 000 mAh power bank
– Lādētājs
– Austiņas
– E-ink planšete
– Fitbit pulkstenis
– Galvas lukturis
– Velosipēda lukturi

Instrumenti un rezerves daļas:
– Mini pumpis
– 1 x Rezerves kamera + 2 x tyre lever
– 5 x savilcēji
– 15mm atslēga pedāļiem
– 3mm/4mm/5mm/6mm/7mm sešstūra atslēgas
– 3 x savelkamās jostas
– Izolente
– Ķēdes lubrikants

Virtuves piederumi:
– Primuss + butāna kanniņa
– 700ml katls
– Kabatas nazis
– Karote
– Dakša

Citi piederumi:
– SPF 50+ krēms
– Pretodu līdzeklis
– Mini aptieciņa
– Pincete
– Nagu šķērītes
– Zobu pasta un birste
– Ziepes
– Tualetes papīrs
– Mitrās salvetes
– 10m striķis
– 2 x karabīnes
– Tūrisma dvielis
– Velosipēda slēdzene
– Pase

Es esmu nonācis līdz šim sarakstam gadu gaitā eksperimentējot ar dažādu ekipējumu. Manuprāt, šis ir labs līdzsvars starp komfortu un svaru. Savos ceļojumos esmu sastapis velo tūristus kuri iepako līdzi saliekamos krēslus, dronus, kameras, maiņas apavus utt. Ir vilinoši turpināt ņemt vairāk un vairāk ekipēmu lai paaugstinātu savu komforta līmeni, bet atceries, ka katrs papildus kilograms apgrūtinās mīšanos. Tā ka es iesaku katram atrast sev optimālo velotūrisma komplektāciju.
Ja budžets atļauj, var nakšņot viesnīcās un pusdienot restorānos, kas ievērojami samazinās nepieciešamā ekipējuma daudzumu. Velotūrisma aprindās to dēvē par “kredītkartes tūri”.
Tāpat arī mūsdienās kļūst populārs “bikepacking”, kur tu ņem līdzi minimālo nepieciešamo ekipējuma daudzumu ar mērķi mērot lielākas distances katru dienu salīdzinājumā ar klasisko velotūrismu.

Izmaksas

Ceļošana ar velosipēdu ir relatīvi ekonomiska. Bet izmaksas atšķirsies atkarībā no tā kur tu ceļo, kur izvēlies nakšņot, un kur ēst. Kā piemēru es aprakstīšu izmaksas vienam cilvēkam no manas iepriekšējās velo tūres. Tas bija 1750 km garš maršruts cauri Vācijai, Polijai, un Lietuvai kuru mēroju 18 dienu laikā.

Transports:

-Prāmis (ar kajīti): Liepāja – Travemunde $230
-Vilciens: Rīga – Liepāja $10
-Autobuss: Klaipēda – Liepāja $20
-Vilciens: Liepāja – Rīga $10
-Dažādi prāmji pāri upēm un šaurumiem – $40

Ēdiens un naktsmītnes

-Viesnīcas/hosteļi (4 naktis) – $11
-Kempingi (13 naktis) – $130 (vidēji $10/naktī)
– Ēdiens – $360 (vidēji $20/dienā)

Citi izdevumi
-Velosipēda remonts/rezerves daļas – $50
-Ieejas maksas – $10

Summā: $975 ($54/dienā)

Protams, jārēķinās arī ar ekipējuma un velosipēda maksu, bet tie būtībā ir vienreizēji pirkumi, kas kalpos ilgu laiku. Tāpat arī liela daļa no ekipējuma sakrīt ar to, kas ir nepieciešams pārgājieniem vai ikdienas sportošanai. Lūk aptuvenās izmaksas manam ekipējumam:

-Velosipēds – $600
-Somas – $200
-Guļamlietas – $250
-Apģērbs – $300
-Pārējie piederumi – $200

Summā: $1550

Var gadīties arī neparedzētas izmaksas, ja, piemēram, jāaizvieto saplīsis ekipējums vai jāmaksā par veloservisu. Manā pieredzē šīs izmaksas ir aptuveni $50/nedēļā.

Mani iepriekšējie ceļojumi

Esmu diezgan daudz ceļojis gan Latvijā, gan ārpus tās. Šeit uzskaitīti daži no maniem zīmīgākajiem ceļojumiem!

Tukums – Pāvilosta: 140km
Jūramala – Kolkas rags – Pāvilosta: 280km
Rīga – Inčukalns: 70km
Rēzekne – Ludza: 90km
Aberdīna – Breimāra (Skotija): 150km
Aberdīna – Edinburga (Skotija): 270km
North coast 500 (Skotija): 800km
Amsterdama – Pāvilosta (Nīderlande, Vācija, Dānija, Zviedrija, Lietuva, Latvija): 1650km
Travemunde – Klaipēda (Vācija, Polija, Lietuva): 1750km



Atstāj komentāru

Citi raksti