Autors – Martins Linē
Mūsu Maldīvu salu ceļojuma pirmā daļa.
Maldīvu salas jeb Maldīvijas Republika man , domājams, tāpat kā lielākajam vairumam asociējas ar tropiskām pludmalēm, siltumu un kokosriekstiem un laisku atpūtu ..jā arī es nebiju izņēmums un manas asociācijas ar šo valsti bija tieši šādas un ja jau reiz esmu šai eksotiskajai valstij tik tuvu ,tepat blakus esošajā Šrilankā ,tad mana izvēle kurp doties tālāk manā ceļojumā bija skaidra – jālido apskatīt savām acīm uz izbaudīt Maldīvija.
Kopumā Maldīvu salas sastāv no 1200 salām un no tām tikai aptuveni 200 ir apdzīvotas, 110 rezervētas tūrismam. Pārējās neapdzīvotās salas tiek izmantotas lauksaimniecībai un citiem iztikas avotiem.
Lai arī šeit šajā laikā skaitās nesezona un lietus iespējamība ir visai liela, laikapstākļi ir ļoti labi, saulaini un ļoti ļoti reti nokrīt kāda lietus lāse,kas īsti atpūtai seitz nekādi netraucē.
Maldīvu salas ir mazākā Āzijas valsts un tajā dzīvo ap 390 tūkstošiem iedzīvotāju.
Izcili gardas, svaigas zivis un citas jūras veltes ir galvenā sastāvdaļa maldīviešu ēdienkartē un arī manā. Šī sava lielā ceļojuma laikā pa vairākām valstīm un jau labu laiku arī ikdienā mana top izvēle ēdienkartē ir zivis un jūras veltes ,jo īpaši ja esi šādā autentiskā vietā, kur šie gardumi nākuši pa taisno’ no okeāna .
Protams,kā katrā musulmaņu valstī šeit ir ļoti stingri noteikumi attiecībā uz alkoholu ,kuru šeit Maldīvās nedrīkst ievest , lietot un iegādāties.
Vietējie iedzīvotāji kā savus mājdzīvniekus un draugus šeit bieži vien izvēlējušies dažādus krāsainus putniņus, papagaiļus. Brīvā dabā šie skaistuļi gan te nav sastopami.
Maldīvijā līdzīgi kā citās eksotiskās salu valstīs ,kur līdz šim sanācis būt arī šeit ir skaista un krāsaina nauda, banknotes no tāda kā plastikāta materiāla ,kuras ūdenī nesamirkst. Un naudas sakarā… runājot par cenām , izmaksām Maldīvās -tās noteikti nav lētas ,jo īpaši salīdzinot ar citām Āzijas valstīm.
Paralēli Maldīvijas pastkartīšu cienīgiem skatiem un tirkīzziliem ūdeņiem šejienieši sastopas ar ekstenciāliem draudiem, precīzāk, jau ilgāku laiku Maldīvu varas iestādes uztraucas par erozijas un iespējamās globālās sasilšanas ietekmi uz valsti. Kā jau minēju Maldīvija ir viena no viszemākajām valstīm pasaulē un 80 procentu tās teritorijas atrodas metru vai mazāk virs jūras līmeņa. Attiecīgi valsts strauji grimst okeānā. Lai novērstu šos draudus, Maldīvija vieš stingrus likumus, pieņem reformas un starptautiski cīnās par izmaiņām.
Loģiski,ka šīs eksotiskās salu valsts viens no galvenajiem ekonomikas stūrakmeņiem ir tūrisms – 2022. gadā tās apmeklēja rekordliels skaits tūristu – 1.3 miljoni. Es sava Maldīvijas ceļojuma laikā līdz šim esmu pabijis tikai pāris no 1200 šīs valsts salām-Fulhadhoo ,Ukulhas
Okeāna krāsas šeit ir kā no citas pasaules.
Zemūdens pasule seit ir ļoti krāšņa un iespadīga ar dažādu krāsu , izmēru ,formu mošķiem ,zivīm , koraļļiem. Ņemt kaut ko rokās vai pat aiztikt atrodoties okeānā snorkelējot vai nirstot noteikti nav ieteicams un vēlams, ko parasti arī nedarām, bet šo konkrēto jūras zvaigzni mums rokās ielika ( burtiski) mūsu tūres gids, nu jau jau tad jau.. nofotogrāfēsimies ar to.
Katru reizi ieejot okeānā un pabāžot galvu zem ūdens sanāk ieraudzīt kādu neprastu okeāna iemītnieku
Visai eksotiska un tāla vieta Indijas okēna vidū, izskatās,ka vietējie to ļoti labi apzinās un saprot ,tādēļ cenas precēm , ekskursijām ,tūrēm sākas no vairākiem desmitiem un pat simtiem ASV dolāru ,bet tas noteikti ir tā vērts. Man jau vispār liekas, ja kaut kam dzīvē ir vērts’ tērēt naudu, tad ceļošanai IR.
Nekad līdz šim nekur neesmu redzējis,ka dienas laikā virs galvām lidinātos lieli sikspārņi, Maldīvās tā ir!
Maldīvu salas vēl aizvien ir arī viena no retajām valstīm, kas saglabājusi seno, īpašo burāšanas praksi. Burājot ar “Dhonis” jeb tradicionālo Maldīvu laivu, pieredzējuši dhoni-kapteiņi joprojām atturas no globālās pozicionēšanas sistēmas vai kompasu izmantošanas, tā vietā viņi novēro ūdens kustību lagūnās, lai izvairītos no bīstamiem rifiem. Savukārt, kuģojot naktīs, viņi orientējas pēc zvaigznēm. Šis man liekas maģiski, drosmīgi un interesanti.
Loģiski, ka dzīvojot uz salas zvejniecībai, makšķerēšanai ir ļoti liela nozīme kā vietējiem iedzīvotājiem tā valstij un tās ekonomikai kopumā, ilgu laiku tieši zivrūpniecība un viss ar to saistītais ir bijis galvenais ienākumu avots šajā valstī , bet nu jau pēdējos gadus tūrisms un ieceļotāju atvestā nauda šo ir pārspējusi.
Vairumā pludmaļu šeit nekāda dižā bezlencīšu iedeguma ķeršana nesanāks jo tajās atļauts atrasties, sauļoties,peldēties tikai pludmales apģērbā -tkreklos, šortos utml. Bet tomēr ir arī atsevišķas tūristu, jeb bikini pludmales, kur var izmesties’ arī nedaudz kailāk un ķert saules starus.
Ja kāds jautā “Vai tu vari man parādīt kartē Maldīvas?” ,tad laikam atkarīgs kāda karte un vai kartes veidotāji ir atzīmējuši šos mazos punktiņus ( Maldīvu salas), kuri ir izbārstīti kaut kur Indijas okeānā, apmēram 750km no Āzijas kontineta krastiem .
Maldīvija ir arī plakanākā valsts pasaulē, tās vidējais augstums ir vien 1.8 metri virs jūras līmeņa. Augstākais punkts visā valstī ir 2.3 metri, kas atrodas Villingili salā. Salīdzinājumam , piemēram ,nākamā plakanākā valsts aiz Maldīvijas ir Katara, kuras vidējais augstums ir 28 metri. Maldīvija tātad ir patiesi plakana, tādēļ loģiski,ka šeit nepastaigāsi pa augstiem kalniem un nedosies kalnu pārgājienos, bet kam nav virs zemes tam ir zem zemes,vai precīzāk zem ūdens -Maldīvu salas ir pasaulē iecienīts galamērķis nirēju vidū pateicoties neskaitāmiem koraļļu rifiem ,kuri ieskauj šejienes salas un attiecīgi ir mājvieta daudzām okeāna dzīvībām
Interesanti, ka tūristu galamērķa popularitāte Maldīvijai patiesībā ir jauna lieta. Faktiski pirmie kūrorti tika atvērti tikai 1970. gados. Daudzās no salām ir sabūvētas lepnas kūrortu ēkas, baseini ,villas utt. , bet ,piemēram, salā ,kurā mēs pavadījām dažas no savām Maldīvijas ceļojuma dienām- Fulhadho salā ( vēl) pagaidām viss ir diezgan autentisks un tūristu nepārpildīts, šeit ir iespējams sajust kā dzīvo, mācās, gatavo izklaidējas vietējie iedzīvotāji.
Sekojiet Instagramā – @martin_linee ; @ml_linee
Citi raksti
Komentāri
0
Atstāj komentāru
Komentārs veiksmīgi pievienots